Uncategorized

SEO scan: wat staat er in? 

SEO scan

Een SEO scan checkt aan de hand van een aantal punten of een website is geoptimaliseerd voor de zoekmachine. De drie pijlers van deze SEO scan zijn gebaseerd op techniek, content en gebruikersvriendelijkheid. Staat de content op de juiste pagina en zijn de zoekwoorden op de juiste manier daarin verwerkt? Hoe ziet de menu- en paginastructuur eruit? Verder is het ook belangrijk dat de website technisch in orde is en dat de verouderde versies geüpdatet zijn. Dit zijn allemaal zaken die in een SEO scan voorbij komen. Hieronder staan een aantal punten uitgelicht. 

Techniek

Hoe is de techniek van de site? Het onderhoud van de site is ook zeer belangrijk voor Google. Zorg dat je je verouderde thema update en vernieuw je plugins om de zoveel tijd. Sluit je website aan op Google Search Console. Dan krijg je vanzelf een melding wat er nog aan je site moet gebeuren. 

Homepage en categoriepagina’s 

Hoe meer goede content, hoe beter het is voor je SEO score. Goede content is waardevol en relevant, omdat het de vraag van de bezoeker beantwoordt. Door de juiste informatie blijven ze ook langer op de website hangen. Als je zelf niet weet hoe je deze SEO teksten moet schrijven kun je altijd een specialist inhuren. 

Metabeschrijving in de zoekresultaten 

Een goede meta beschrijving lokt de klanten als ze nog tussen de zoekresultaten kijken. Hierin vermeld je je USP’s of je geeft aan wat je beter doet dan je concurrent. Door een goede beschrijving klikt men door op je site. Hoe groter het bezoekersaantal, hoe meer potentiële klanten. 

Hoofdzoekwoord in de paginatitel 

Waar wil jij het liefste op gevonden worden? Een goed SEO plan begint vaak met een zoekwoordenonderzoek. Hierin staan de zoekwoorden per pagina van je website. Wil jij gevonden worden op blauwe truien, dan moet deze zoveel mogelijk in de titels en in de content voorkomen. Hou wel de richtlijn aan van 3 procent dichtheid van zoekwoorden, dus 3 keer het zoekwoord per 100 woorden. 

 

Dubbele content is verboden 

Het is erg verleidelijk om de productteksten over te nemen van de leverancier of te kopiëren van de concurrent. Echter is dit ten strengste verboden bij Google. Het kan zelfs gebeuren dat je pagina’s met dubbele content helemaal niet worden getoond. Unieke content schrijven is meer werk maar het levert je ook meer op voor de langere termijn. 

Mobile responsive 

De tijd staat niet stil en de mobiele telefoons zijn nu echt kleine pocket computers. Het zoeken van producten en het bekijken van websites begint vaak op de mobiele telefoon. Als bedrijf mis je dus veel verkeer en klanten wanneer je site niet mobile responsive is. Let hier dus ook zeker op bij het laten bouwen van je website. 

Alt Teksten bij afbeeldingen 

De crawler van de zoekmachine lezen geen afbeeldingen maar wel tekst. Als je de plaatjes de juiste namen geeft verhoog je hier ook je ranking mee in Google. Met Google Analytics zie je hoe de bezoekers op je site terechtkomen. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *